neděle 21. února 2021

Poměr vosku, pryskyřice a oleje a výroba voskovací směsi

Jestli si o něco opravdu hodně píšete, tak o poměr vosku, pryskyřice a oleje při přípravě voskovací směsi.


Jak už jsem mnohým z vás odpověděla v mejlu nebo ve zprávě, nejsem člověk přesných návodů a věta "Nemusíš přesně, stačí přibližně" z filmu Nuda v Brně je jak ušitá na mě. První člověk, který ze mě doloval, jak to na gram přesně dělám, byl můj tatínek, když jsem se vracela do práce a on za mě voskování přebíral, a já jsem ho - chemického inženýra, který i suroviny na salát krájí podle pravítka a ingredience do zálivky odměřuje pipetou, ničila údaji jako "do oka", "do zhoustnutí", "podle konzistence". Abych to zkrátila, nakonec jsem si pořídila odměrku, váhu a notýsek a údaje o množstvích zaznamenala v gramech. Jako vždy uvádím dopředu, že tento postup funguje nám a že to není zaručený návod, se kterým budete všichni spokojeni. Pryskyřice je například velmi aromatická a lepivá a každému nevyhovuje, když je jí ve směsi hodně. Každá surovina je pokaždé trochu jiná, jde o přírodní složky, které se sbírají sezóně a jejich přesné složení je odvislé o počasí v roce sběru. Voskování ubrousků samo o sobě je docela alchymie a údaje o poměrech berte jako orientační. Každá nová várka směsi, kterou připravujem, je individuální a stává se, že přidáme víc vosku nebo oleje, aby byla konzistence a barva podle našich představ.  (Kdyby někoho zajímal fotopostup na výrobu většího množství voskovací směsi, najdete ho u mě na instagramu mezi uloženými stories).


Můj poměr: 
vosk 55-60%
pryskyřice 35%
olej 5-10%

Příklad ze života: na 1 kilo hotové směsi
vosk 550 g
pryskyřice 350g
olej 100 g



Je důležité mít na paměti, že vosk je hlavní složkou a nemělo by ho nikdy být míň než polovina. Pryskyřice dává ubrouskům lepivost a stabilizuje vosk v látce. Já lepivé ubrousky miluju ze všeho nejvíc, pokud ale máte raději vůni vosku a lepivosti vám stačí jen kapka, můžete na úkor pryskyřice podíl vosku zvýšit.


  Olej ubrousky zvláčňuje, aby nebyly tuhé a nepoddajné a nelámaly se. Díky oleji se bude s ubrouskem dobře manipulovat, i když ho právě vytáhnete třeba z lednice.  Pokud ale žijete ve Spojených arabských emirátech a chcete ubrousky nosit hlavně na výlety s velbloudy, můžete oleje  ubrat, protože by ubrousku v horku díky oleji povolily až moc. Vysoký podíl oleje v ubrouscích taky může způsobovat plesnivění, což se stává hlavně u pytlů na pečivo, pokud se v nich opakovaně zapařujou drobky. 


Prostě, jak říkám, je to alchymie a je dobré odrazit se od středového poměru 55:35:10 a zkoušet, co vám samotným nejlíp vyhovuje. 



A jak vlastně vosk, pryskyřici a olej do plátna ve správném poměru dostat? Nejlepší je roztopit vosk ve vodní lázni a další suroviny do něj postuponě přimíchávat. Nejprve pryskyřici a nakonec olej.
Já vše dělám ve starém mlíkači s dvojitým dnem, který jsem sehnala za hubičku na blešáku, na youtube jsem ale viděla frajery, kteří směsi připravují ve starém elektrickém hrnci na pomalé vaření (kdybyste to chtěli googlovat, anglicky se tomu říká crock pot). Pryskyřice, jakou vidíte tady nahoře na fotce a se kterou jsme pracovali na začátku našich pokusů, se ve vosku rozpouští pomalu a je dobré ji nejprve roztlouct v hmoždíři, nebo si koupit pryskyřici už nadrcenou, práškovou. O pryskyřici píšu hodně podrobně zde, pokud vás téma zajímá, rozhodně doporučuju přečíst. 


K samotnému voskování používáme metodu nanášení štětcem a zapékání v troubě. Videonávod nemám, ale můžete si pustit záznam z Dobrého rána, kde jsem ubrousky přesně touhle metodou voskovala naživo, nebo projet youtube, návodů jsou tam mraky.  Pryskyřici i vosk můžete obvykle koupit u nás na Fleru, momentálně jsme dost vybrakovaní, protože chceme používat jen osvědčené zdroje a jak se nedá svobodně jezdit přes hranice, nemáme si jak předávat suroviny od našich ověřených dodavatelů. Ale až bude zase líp, oboje určite naskladníme. Tak to by asi bylo k tématu všechno. Kdybch nezodpověděla nějakou vaši všetečnou otázku v textu, klidně mi napište, až se k tomu dostanu, článek doplním. 
















Žádné komentáře:

Okomentovat