pondělí 12. září 2016

Zerowaste kosmetika a soutěž o šampon, co vypadá jako mýdlo

A je to tady, jsem zase o rok starší, takže vás čeká moje velká narozeninová soutěž, více o ní až úplně dole. Nejprve vám totiž chci ukázat svojí novou zerowasťáckou kosmetickou taštičku a co v ní mám. No, je to spíš takový kosmetický sáček, ale mám z něj radost jako děcko.


Letos o prázdninách jsme hodně popojížděli, a jak jsem tak pořád rozbalovala a zabalovala kosmetiku pro sebe a děti do velké vixlajvantové etui, uvědomila jsem si, kolik plastových obalů vyprodukujeme jen za to jedno jediné léto a uviděla ohromný prostor pro změnu. Když jsme pak ke konci prázdnin zakotvili na chalupě, rozhodla jsem se vyrobit si alespoň pro sebe kosmetickou taštičku, ve které nebude nic nerecyklovatelného. 


Jako správná švadlenka jsem začala u taštičky. Na věci, které přijdou do styku s vodou, je nejvhodnější voskované plátno, to všichni vědí. Moderní voskované plátno ale vosk nevidělo ani  z rychlíku a látky jsou většinou ošetřeny vrstvou vinylu. Našla jsem i plátna potažená skutečným včelím voskem, bohužel ale nejsem Rotschild, takže jsem se rozhodla, že si plátno navoskuju sama. Kdysi to beztak uměla každá hospodyňka! 


Voskování je proces zdlouhavý a zaslouží si samostatný příspěvek, teď chci spíš zdokumentovat, co v té taštičce všechno mám. Věděla jsem, že potřebuju:

1) mýdlo místo tělového gelu a něco místo tělového mléka
2) něco na pusu místo pleťové vody
3) něco na zuby místo zubní pasty v tubě 
4) něco místo ústní vody
5)  něco na vlasy, v tomhle směru jsem ale zerowaste už dávno, protože jsem kdysi dostala darem suchý šampon od Lushe, který se uchovává v kovové krabičce, od té doby jsem vyzkoušela snad všechny a nedám na ně dopustit. 
6) něco místo antiperspirantu


Nejsem člověk, který sedí rád u počítače a má požitek z dlouhých hodin probrouzdaných hledáním toho jediného správného produktu, a když se mi od Lushe líbí šampon a navíc se firma profiluje jako společnost prodávající kosmetiku bez obalů, objednala jsem si u nich všechno, teda kromě tělového mléka a antiperspirantu, protože ty už pro mě vyrábí jedna kamarádka mého bráchy. 



Nadchnul mě už samotný balíček přelepený papírovou páskou a vyplněný organickými fuflíky rozpustnými ve vodě, aby se kosmetiky neponičila. Mýdla jsou zabalená v pravém celofánu, který je vyrobený z celulózy a tedy rozložitelný, kosmetika v práškové formě je v plastových kelímcích, což  mě teda nejprve zaskočilo, ale jak to používám, vidím, že v něčem to člověk prostě mít musí. Nejlepším řešením asi je dojít si do prodejny osobně a nechat si věci nandat do svých preferovaných obalů, což není jen tak, když prodejny s podobnou kosmetikou nejsou na každém rohu, ale řešení to je. 
Takže čím se teď šlechtím?

1) Tělo


Myju se klasickým mýdlem. Mám jedno levandulové, které jsem dostala darem, a jedno medové, které jsem si objednala. Mýdlo nevoní na sto honů, nebublí  jako šílené ani neklouže tak pěkně, jako klasický sprcháč, ale taky ho nemůže Leuška v nepozorované chvíli celé vymačkat do záchodu, a to se počítá! Mýdlo  mám v malém voskovaném pytlíčku, a když ho po koupání otřu ručníkem, je skoro hned suché. 


Tělo si patlám touhle pěknou krémovou bábovičkou z dílny bráchovy kamarádky, bylinkářky Hanky. Voní tak, že bych ji klidně snědla, používá se taky jako mýdlo - párkrát ho otočím v ruce a už mažu, a tělové mléko z obchodu předčí v mnoha směrech. Přišlo zabalené v pečícím papíře, ve kterém si hoví dodnes, prostě ho zabalím, strčím do taštičky a jdu.


2) Obličej


Obličej jsem si vždycky myla pleťovou vodou. Zkoušela jsem i mýdlo, protože jsem slyšela, že to tak dělá Jitka Zelenková, to ovšem doporučuju jen těm, kdo mají rádi pocit vysušené, našponované kůže. Zkoušela jsem taky nemýt se ničím, jen vodou, ale ani to nebylo nic pro mě. Momentálně jsem zakotvila u černého abrazivního blátíčka, které se používá jako mýdlo, takže každý večer nevyhodím jeden vatový tampón, ale vůbec nevysušuje, takže mám pusinku jako dětskou prdýlku :) Krém mi zjara došel, nový jsem si nekoupila a zatím to jde, uvidíme, co bude, až se zima zeptá....

3) Vlasy


O suchých šamponech jsem psala už nahoře. Je mi jasné, že nejsou pro každého, protože mi taky všechno nesedí, pro mě jsou ale No.1. Je to 100% zerowaste, protože krabička je kovová a pořídíte si ji jen jednou, a pak dokupujete jenom ty vnitřky. Mají fakt pěkný design, krásně pění, dobře myjou, hezky voní, dlouho vydrží a pro mě osobně klasický šampon úplně drtí. 


3) Zuby
V oblasti dentální hygieny jsem udělala několik pokusů a zůstávám u pasty v tubě a plastového kartáčku, proto je na fotkách nevidíte. Když je do věci zatažena chuť a pocit v puse, jsem fakt náročná a vybíravá. Na prášek na zuby bych si musela dlouho zvykat a do koupi bambusového kartáčku se mi nechce, protože mi trvalo léta, než jsem našla ten svůj správný kartáček, a bojím se, že si s novým bambusovým zuby stejně čistit nebudu. Odbourala jsem ovšem ústní vodu a vlastně se nic nestalo, vůbec netuším, proč jsem ji tak dlouho používala. 

Soutěž
A protože mám momentálně víc šamponů, než potřebuju, a protože tabletky na zuby jsem se rozhodla ani neotevřít, můžete si o ně zasoutěžit. Šampon je tenhle, pastilky tyhle a vítěz je dostane v sáčku z voskovaného plátna made by me. 


Pro účast v soutěži nemusíte udělat nic jen napsat do komentáře, že soutěžíte, a nechat na sebe kontakt. Budu vděčná, když mi připíšete své zkušenosti s bezobalovou kosmetikou, což určitě ocení i ostatní, co taky hledají alternativy. Zvlášť ráda si přečtu vaše tipy a zkušenosti s ústní hygienou. A v neposlední řadě mě potěší, když začnete sledovat můj FB, pokud jste to ještě neudělali, nebo můj Instagram. Tak hodně zdaru a pěkný den!


Soutěž byla ukončena. 

47 komentářů:

  1. Do šampuků od Lush jsem se taky zamilovala a zrovna mi jeden dochází. Po tabletkách na zuby pokukuju, tak třeba je budu moct vyzkoušet. Před dvěma týdny mám bambusový kartáček na zuby Curanatura a jsem moc spokojená a taky jsem si nedávno pořídila šité odličovací tampony. Díky za Vaše tipy - mimochodem dá se někde sehnat ta krémová bábovička? Ta mě zaujala. Díky. V.Belikova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se nelíbí slovo šampuk, tak dělám, že neexistuje a říkám pořád šampon :) Jinak už píšu v jiném komentáři, že ty bábovičky jsou šité nositeli na míru, aby ladily s jeho osobností. Hanka se v bylinách vyzná velice dobře a dokáže člověka zharmonizovat. Online obchod nemá, ale poptám se, jestli ji můžu šířit mezi dobrý lid :)

      Vymazat
  2. Tabletky na zuby jsem ani nevěděla, že existují...co všechno se tady člověk nedozví. A šampuk...no to je to samé. Tak třeba budu mít štěstí :-)
    m.vasickova@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. zdravím, krásný článek, voskové sáčky jsou super :-)
    Jinak jak jsem už psala, já používám jen zubní kartáček bez pasty na čištění zubů a stačí to. Ale teď mě napadá, že je plastový...no musím to přehodnotit :-) Ale tabletky mě zaujali :-)
    Ale nejvíce mě zajímá ta krémová bábovička...zrovna sháním něco čím nahradím krém na obličej a taky na tělo. Jinak používám mýdlové šampóny a kondicionéry z mýdlárny Erdé a je to super.
    koudina@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Já to bez pasty zkoušela, jak jste psala, ale to prostě není ono. Na Erdé jsem koukala, ty jejich produkty budu muset taky vyzkoušet. Hanka dělá kosmetiku na míru, ona má v sobě ta bábovička namíchané byliny tak, aby harmonizovala s osobou nositele... je to úplně dokonalý produkt :)

      Vymazat
  4. Super sáčky, ale už te%D je mi jasný, že si je nikdy neudělám neb mám teď v plánu plíst a jak se znám bude to projekt na dlouho :-) Díky za tipy na kosmetiku, hlavně ten šampón vypadá dost dobře, jdu prohledat internet..s mejdlama to mám stejný, nejradši mám ty co bych je hned snědla :-D po vzoru mini chlapíka :-D Kartáček na zuby mám recyklovanej, tak aspoň něco a ostatní kosmetika nesmí být testovaná na zvířatech a pokud možno eko dělaná, dost si na tom zakládám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase obdivuju všechny, co umí plést, s tím jsem na štíru, umím jenom rovně a hladce obrace, a stejně zapomínám počítat a mám to pak nepravidelné.

      Vymazat
  5. Kamarádka tvého bráchy je náhodou taky moje kamarádka, takže mám dobrý přísun voňavé kosmetiky. Svět je malej. Doporučuju ještě Měsíčkový balzám a balzám proti pocitu těžkých nohou. Jsme spolu ve Zlatobýlu (máme teď čerstvě facebook, kdyby tě to zajímalo) a část bylin z výrobků je vypěstovaná v našich zahradách. Já jinak ještě sahám pro Primavéře a Weledě, což není zero waste, ale je to alespoň přírodní. A balení mi vydrží relativně dlouho. Ráda vyzkouším i lush. Gréta (info(zavinac)hacuboku.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neke, ten svět je ták malej.... hned jdu checknout Facebook, koukám, že bude mít teďkom Hanka spoustu objednávek, když se její bábovička tolik líbí :)

      Vymazat
  6. Milá Zuzko, přeji ti všechno nejlepší k narozeninám. Kosmetická taštička je nádherná. Už se moc těším, až prozradíš, jak jsi ji vyrobila :)S Lush výrobky mám zkušenosti, bohužel ale bydlíme daleko od kamenného obchodu a objednání balíčku se ani v nejmenším nevyrovná návštěvě jejich voňavého obchůdku. Ráda se tedy do soutěže zapojím.
    dagmar.brtnikova@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Taky mám jejich prodejny ráda a nemám žádnou po ruce, což je možná dobře, člověk by se tam mohl učichat k smrti :)

      Vymazat
    2. V Myzeilu v prizemi jeste minulej tejden byl :-)

      Vymazat
    3. Je videt, ze jsem opravdu hodne dlouho nebyla v centru. Posledni Lush v Nemecku jsem videla pred 5 rokama ve Wiesbadenu :)

      Vymazat
  7. Ráda se zúčastním. Lush budu muset prohledat. Perfektní článek spousta tipů. Bambusového kartáčku jsem se bála, že také mám ráda své osvědčené, ale dobré. Zubní pasty kupuji přírodní. Teď mám Urtekram a občas i synovi dočišťuji kokosovým olejem.
    2olivesblog@gmail.com Na FB sleduji, Instagram zatím nemám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a je to voskování svíčkou a fénem nebo jinak? Tento způsob jsem nedávno objevila, ale zatím nezkoušela.

      Vymazat
    2. Fénem jo, to jsem myslela, že mě picne, ale svíčkou jsem to nedělala, našla jsem si nějaký recept na emulzi z včelího vosku.

      Vymazat
  8. Vsechno nejlepsi k narozeninam. Taky si rada zasoutezim. Vsechno moc zajimave, kdyztak premyslim, jaka by byla zero waste alternativa k dentalni niti nebo mezizubnim kartackum?
    helena.zlin@post.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju opozdene za prani :) Napada me paratko, na to nedam dopustit ja, a taky mi nekdo poslal na fb odkaz na zubni kartacek - klacik, ktery se zvyka a dostane se vsude: http://yoni.cz/prirodni-kartacek-na-zuby/

      Vymazat
  9. Prirodni kosmetiku miluju a pouzivam vsude, kde se da, ale toto jsem jeste nevidela - bezobalova kosmetika a tabletky na zuby👍👍👍 urcite bych rada vyzkousela💗
    Sleduji ig andrea_bblog
    Marianadaska1@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  10. Rika se, ze tuhe mydlo a horke prameny jsou tajemstvim dokonale pleti Japonek. Mozna na tom neco bude. Moje japonska rodina si z Cech odvezla 2 kila mydla z Botanicusu. Ovsem nejradeji si objednavaji olivove mydlo v Provence. Je to kilovy hranol, ktery prijde v dokonale drevene krabicce a je u nej pribalena struna s drevenym kolickem na koncich. Strunou se mydlo nakraji na pozadovanou velikost. Tohle me uchvatilo i kdyz jeste zadny TW trendy nebyly :-)
    Jo a taky chci soutezit a kdybych nahodou nevyhrala, konece budu vedet, co si mam v Lushi koupit. Ten obchod me vzdycky vtahne, ale nedokazu si tam nic vybrat :-)
    www.pavuciny.de

    OdpovědětVymazat
  11. Všechno nejlepší!
    Já ústní hygienu řeším bambusovým kartáčkem a pastou z kokosového tuku a sody. Jen na chalupě mi tuhne...
    Alternativu žvýkaček zrovna řeším, ale kdybych vyhrála, tak mám o starost méně.
    Objevila jsem mýdlo z DM Alverde citrón a voní božsky. Už jsem z něj udělala "jar" a prášek na praní... a do sprchy, samozřejmě.
    Přidávám se do soutěže karolina.mikanova@email.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jo, jo! to mydlo je bozske, ovsem i cena je nadpozemska. Kdyz ho jednou za rok vkladam do kosiku zadam v duchu o odpusteni "mym" mydlarkam. I v Nice na trhu je kostka levnejsi, nez tohle. :-)

      Vymazat
    2. Kokosovy tuk a soda zni prave jako neco, na co bych si musela dlouho zvykat, ja mam rada tu palivou chut v puse, no... a ty pastilky by byly bomba reseni, ale jsou bohuzel v tom plastu. Ony nejsou alternativa zvykacek, ale zubni pasty, rozkousou se, a pak se do pusy vrazi kartacek a uz to jede. Co se zvykani tyce, jsem taky zavislak a resim to zatim tak, ze zaprve omezuju zvykani a zadruhe kupuju velka baleni... ale stejne je z toho hafo obalu...

      Vymazat
  12. Musím se přiznat, že jsem do nedávna o bezobalovou kosmetiku neměla zájem. Ale pak jsem se doslova "zabouchla" do Lushe... Ale jelikož v Praze jsou to poměrně drahé hračky, tak čekám do Anglie, kde se budu doslova ukájet nákupy v jejich obchodech :D Zatím mi ale musí stačit imaginárními nákupy na e-shopu xD Ale už za měsíc se dočkám a vrhu se do nákupů naplno! Takže nadšeně soutěžím a tleskám, protože recenzí o tomhle typu produktů je pořád na můj vkus málo ;(... Tak strašně se těším, až nebudu muset používat tekuté šampony! Je to podle mě vynález století! Děkujeme za fantastickou soutěž!
    Aileen.a@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to drahe, to jo, clovek ale aspon nepouziva nic, co opravdu nepotrebuje :)

      Vymazat
  13. Hezky clanek! Zacinam si obcas nejakou kosmetiku vyrabet doma, protoze mne to bavi.
    Na cisteni zubu jsem vyzkousema zubni olej od Ringany, ktery se mi osvedcil. Je ale v plastove lahvicce, takze se bohuzel neradi do bezobalove kosmetiky.
    Lush mne uz take uspesne vtahnul do obchodu, ale jeste jsem se neodhodlala neco vyzkouset.
    Treba nejaky vyhraju ;-) jaroslava.tomsova@gmail.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju za kompliment. Jinak z toho si nic nedelejte, ze je pasty v plastu, ty pastilky jsou taky v plastu a nedaji se bez plastoveho obalu koupit :( Coz je skoda, chtelo by se rict zatim. Videla jsem na Instagramu fotky z Francie z drogerie, kde si muzete vsechno koupit do vlastni nadoby, to mi prijde jako sen!

      Vymazat
  14. Já mám zatím jen deodorant balený v recyklovaném a kompostovatelném papíru, jmenuje se pazuch. Dá se koupit i jen náplň. http://ponio.sk/collections/pazuchy-prirodne-dezodoranty

    evuulekotule zavinák seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super tim, ten prirodni deodorant v papiru! Ted jsem si deo objednala u Hanky, co vyrobila tuhy telovy krem, o kterem pisu, ale buhvi, jestli bude fungovat. Ja bez deodorantu byt nemuzu, takze aspon vim, co pak vyzkousim :) Dik za tip!

      Vymazat
  15. to voskovane vrecusko je krasne :)
    vlasy si od leta umyvam len vodou, tvar umyvam konjac hubkou. Telo si natieram bambuckym maslom, ktore mi naslahala kamoska. Jedine tie zuby riesim klasika pastou a plastovou kefkou. Mala so aj bambusovu, ale nezzili sme sa.
    eriqe@eriqe.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju. Uz jsem tu nekde v komentari psala, ze az dozraje ten spravny cas, dam sem na voskovany pytlicek navod :)

      Vymazat
  16. Co šampuk a tablety! Ale ten voskovaný pytlích 💞 Nádhera !!
    Na "bez obalu" ujíždím ale s kosmetikou je to problém, prodávat do kelímku to prý moc nejde kvůli hygieně... Mám rostlinné oleje k odličování a jako krém (jojoba, růže...) v zálohovaných lahvickách a chodím doplňovat. látkové odličovací tampony, stačí vyprat s prádlem a jede se dál. Mýdla za studena si vyrábím sama protože mě to hodně baví. Zubní pastu a la suchá bábovička a bambusový kartáček. jen tuhému šampionů jsem ještě nepřišla na chuť, málo pění. Ale je to jako se vším, stačí změnit návyky :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuju! No právě, změna návyků, to je to nejtěžší. Mně Lushi vlastně taky řekli, že tablety a prášek na zuby si člověk nemůže nechat doplnit z hygienických důvodů, můžete v prodejně nechat prázný obal a vzít si novou dávku, ale to už člověk zase vypustil do světa plastovou lahvičku, která kdo ví, kde skonči, takže mi to vlastně jako dobré zerowaste řešení neřijde. Tekutá kosmetika na váhu do vlastních nádob mně naopak přijde jako řešení ideální!

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj! Díky za inspirativní články. Chystám se na výrobu domácího mýdla a šamponu, zkušenosti zatím nemám. Prášek do myčky asi nepatří mezi kosmetiku. :-)
    Zato s pytlíky na zeleninu/ovoce/pečivo vlastní výroby sklízím úspěch a zatím jsem nezaznamenala žádný problém. V samoobsluze naváží i lahůdkové zboží do vlastních obalů, mile mě překvapili. Petra z Brna

    OdpovědětVymazat
  19. Ja si mydlo kupuju od jedne mistni mydlarky a ta ho bali do peciciho papiru. Priznam se, ze ani nevim, jestli je 100% rozlozitelny nebo je potazeny necim nerozlozitelnym...
    Soutezit budu rada, kosmetiku Lush jsem zatim nikdy nezkousela. Pekne dny, vsechno nejlepsi a diky za soutez! Iveta
    (iveta-kostalova@centrum.cz)

    OdpovědětVymazat
  20. Ja si mydlo kupuju od jedne mistni mydlarky a ta ho bali do peciciho papiru. Priznam se, ze ani nevim, jestli je 100% rozlozitelny nebo je potazeny necim nerozlozitelnym...
    Soutezit budu rada, kosmetiku Lush jsem zatim nikdy nezkousela. Pekne dny, vsechno nejlepsi a diky za soutez! Iveta
    (iveta-kostalova@centrum.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je asi nejlepsi, brat to od nekoho v okoli, ja jsem si taky nasla svou mydlarku, prvni mydla a dalsi vyrobky mi sice posila postou, coz z hlediska minimalizace odpadu neni idealni, ale co, clovek nemuze porad nad vsim tak hloubat. Treba nad tim pecicim papirem - i kdyz si teda rikam, ze plastova vrstva na nem asi byt nemuze, to by se pri peceni musela rozpustit. To prozkoumam, az budu mit nekdy chvilku, jako ze mit chvilku, co to je, ha ha ha :)

      Vymazat
  21. Moc vás zdravím!
    Blog jsem objevila teprve nedávno, ale už mě inspiroval k výrobě sáčků na zeleninu a pečivo a s nadšením objevuju další cesty, jak produkovat méně odpadu. Něco jsme dělali už léta, ač jsme neměli o zero waste potuchy - samozřejmost je u nás třídění odpadu, nakupování z 90% po secondhandech, používání látkových plen, alternativy dámských hygienických potřeb, používání vlastních tašek apod. Co se týče kosmetiky, Lush známe a občas si dopřejeme, ale zatím je to pro nás cenově trochu luxus. Také jsem vyráběla prací prášek, deodorant, krém na obličej nebo třeba opalovací krém podle návodů na stránkách delamesitosami.cz, výborné a nedrahé suroviny prodává ekokoza.cz. Moc vám děkuji za inspiraci, přeji přibývající čtenáře a trochu doufám ve výhru od lush :)) Krásné dny!

    Bára Červinková (barboracervinkova@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat
  22. Všechno nej k narozeninám, ať se daří co nejvíc zero waste nákupů. Moc se mi líbí tvoje sada na nákupy v taštičce, asi ji budu šít kamarádkám k vánocům. Mám tady dvě nevyužité záclony, tak snad vystačí, u nás se těch pytlíků z nákupů vyhazuje docela dost :-( Ale teď budu mít hlídaní, takže snad bude víc času na šití.
    Děkuji za tip na kosmetiku, láká mě výroba domácích mýdel, i když jsem vystudovaný chemik, na škole nás tak užitečné věci, jak si např. vyrobit vlastní kosmetiku, neučili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a ještě kdyby náhodou matilda.rozikova@gmail.com

      Vymazat
    2. To jsem rada, ze je to zaclonove nakupovani nakazlive, at se vam to podari a at se kamaradkam darek libi! Az to usijete, muzete se podelit o vysledek na skupine Na cestě k Zero Waste na facebooku a inspirovat dalsi lidi k tomu, aby si to usili nebo jinak poridili!

      Vymazat
  23. Ten tuhy sampon me velmi zaujal a chtela bych ho vyzkouset. Zkusim tedy stesti a pokud to nevyjde, zajdu si ho do Lushe koupit :). Diky moc za inspiraci a zdravim! Misa (michaela.rekova@gmail.com)

    OdpovědětVymazat
  24. Voskovaný sáček je nej! Moc bych si ho přála. Zatím velké zkušenosti s přírodní kosmetikou nemám, ale pomaluji ji doma zkouším zařadit. Začala jsem tuhými šampóny na vlasy + kondicionér. Mějte se pěkně a ať se Vám daří. S pozdravem Monika (monika.rosa@seznam.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Voskovany sacek je dobry! Chystam se dat sem postup, jak jsem ho voskovala, ale nejak mam porad co sit a na net se dostanu jen z mobilu... ale trpelivost prinasi ruze, tak snad pristi tyden :)

      Vymazat
  25. Zero waste sada na cesty se mi moc líbí. Tuhý šampon od Lush používám už nějaký ten pátek a mám ho moc ráda, tabletky na zuby bych ráda vyzkoušela. Zaujala mě krémová bábovička místo tělového mléka, protože na cestách bojuju s problémem, čím se namazat. Deodorant používám tuhý od Lush a najednou jsou má bílá trička bílá bez fleků. Na cestách řeším zubní hygienu často jen kartáčkem bez pasty, protože naše cesty vedou vždycky do přírody :)Přidávám se do soutěže. cevepe@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kremovou babovicku vyrabi Hanka ze Zlatobylu, kontakt hanka@zlatobyl.cz, napiste ji, jestli mate zajem.

      Vymazat
  26. Ahoj, s takovou kosmetikou nemám žádné zkušenost, proto bych ráda vyzkoušela. :) kaluzovanatali@seznam.cz

    OdpovědětVymazat