středa 5. října 2016

DIY Voskování: Ubrousek voskovaný v troubě


Má touha experimentovat s voskováním plátna zase dostala o víkendu trochu prostoru. (Tímto zdravím všechna mimina na světě, která spí po obědě víc než dvě hodiny.) 


Posledně jsem použila docela složitý proces, který začal zdlouhavou výrobou sáčků a končil hlučným fénovaním. Tentokrát jsem zvolila nejjednoduší metodu a z voskování v troubě jsem N A D Š E N Á! 

 

Celé to byla brnkačka. Ubrousky v rozměrech 27x27cm jsem měla nařezané za minutu, neentlovala jsem je ani jinak nezakončovala, protože vosk třepení zabrání a nitky, které se před voskováním uvolnily, nakonec jednoduše ustřihnete. 


Voskování mi zabralo necelou půlhodinu. Probíhá to trošku jako pečení cukroví - rozprostřete látku na plech, nastrouháte na ní vosk, rozmístíte ho prsty rovnoměrně po celém plátně a šup s ním do trouby. Pokud toho chcete navoskovat najednou víc, doporučuju vosk rozpustit ve vodní lázni a rozpuštěný ho na látku nanášet štětcem. O štětec přijdete, ale aspoň vás nebude bolet rameno :).


Za dvě tři minutky ho vyndáte, přejedete štětcem a dáte chladnout stranou na kus pečícího papíru. A tak pořád dokola podle počtu ubrousků.


Výsledný produkt je dokonalý. Krásně voní, je příjemný na omak a když do něj něco zabalíte, drží pevně jako alobal, opravdu se vůbec se neotvírá. 


Když ho dáte dětem do svačiny, můžou ho nakonec zmačkat do kuličky a trefovat spolužáky.


 Po rozbalení je jako nový, stačí ho otřít, nechat uschnout a jede se dál. 


A já jsem konečně vyřešila sysifovskou otázku, do čeho zabalit parmezán! 

46 komentářů:

  1. Ahoj,ani nevím jak jsem objevila tvůj blog,ale jsem z něj nadšená.Krásné fotky a tolik inspirace...tykám - můžu?
    db

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju! Tykání jasně, my si tady všichni tykáme :)

      Vymazat
    2. Ahoj,když všichni, tak všichni - dík.
      Ale proč píši - vyzkoušela jsem voskování - už v tom jedu dva dny.Zrecyklovala jsem dvě košile a jeden povlak na polštář.Myslím, že nekončím....
      db

      Vymazat
    3. Ja na tom taky frcim, dneska jsem obesilala mistni vcelare, protoze mi dosel vosk...

      Vymazat
  2. Zdravím ;-) No, jedním slove...krása! :-) To také zkusím :-) E

    OdpovědětVymazat
  3. Boze! A ta latka! Teta, ze mi jeden ctverec s vyzazejicim nechas, ze jo? Onegaishimasu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já navoskovala celý zbytek, tak leda voskovaný že bych ti dala, chceš?

      Vymazat
  4. Ahoj, vypadá to moc dost dobře :-) Pěkně vysvětleno. Není nad zkušenosti. Chci se jen zeptat kolik vosku přibližně použiješ na jeden ubrousek. Dík, kukuana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky moc za milý koment. S exaktníma údajema jsem trochu na štíru, ale dala jsem na tvůj popud do článku fotku s nastrouhaným voskem.

      Vymazat
  5. Jo a já si říkala, že jsem nějak mimo, že jsem si jí před tím nevšimla :-)Díky.Moc se mi to líbí, třeba jako obal na svačinu pro dcerku. Mám právě doma ještě kousek včelího vosku, tak vyzkouším. Ještě malý dotaz ohledně teploty, já skoro vše dělám od 180° a výš, ale to bude asi moc, co?kukuana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to dělala na 150, ale teplota je otientační, každá trouby je jiná. Chce to vyzkoušet a když tak přidávat.

      Vymazat
    2. Ahoj, všechno to vypadá úžasně, jen bych se chtěla zeptat - jak je to s údržbou? Stačí po použití ubrousek jen otřít a použít znovu na něco jiného? Protože do pračky to asi ideální nebude...? děkuji Lenka

      Vymazat
    3. Prát v pračce se nedají, opravdu je stačí otřít vlhkou utěrkou. V případě většího znečištění se dají umýt mýdlem a opláchnout pod tekoucí vodou a pak nechat uschnout. Po čase se na nich objeví fleky a taková patina, ale pokud se nenaruší vrstva vosku třeba ohýbáním pořád ve stejném místě, drží a fungujou spolehlivě!

      Vymazat
    4. Děkuju, jdu shánět vosk :-)
      Lenka

      Vymazat
  6. Zuzi, děkuji za nápad, návod i inspiraci ..... Marki

    OdpovědětVymazat
  7. Zuzi, děkuji za nápad, návod i inspiraci ..... Marki

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Potěšení je na mé straně, ať vám jde voskování pěkně od ruky :)

      Vymazat
  8. Vypada to krasne, zrovna vcera jsem dumala do ceho zabalit zbyle chlebicky kdyz folii uz neuzivam. Jeste dotaz, ta latka muze byt jakakoliv, treba fleece, bebo jen bavlna? Diky :-)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já dělám jenom bavlněné a z mé zkušenosti jsou nejlepší bavlny nižší gramáže, vydrží sice méně, protože nezachytí tolik vosku, ale zase se do nich lépe balí. Jiné látky než klasickou bavlněnou metráž jsem nezkoušela, ale jestli se do toho pustíte vy, bude bezva, když se podělíte!

      Vymazat
  9. Skvele! Taky se do toho pustim, dekuji za navod! Jen mi prosim poradte jaky vceli vosk si koupit a podle ceho se orientovat? Koukan na internet a cenove rozpeti je docela velke.
    Predem moc dekuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobry vecer, omlouvam se za opozdenou odpoved, ale nedostala jsem se k netu. Ja pouzivam vosk, ktery jsem si koupila na trhu od vcelare, ktery tam produkty z medu prodaval. Voskovala jsem i voskem y obchodu pro vcelare, tam je potreba ohlidat, aby to byl pravy vosk a ne smichany s nahrazkou. Pokud chcete jen trosku experimentovat, jako nejschudnejsi moznost se jevi koupit si svicku ze vceliho vosku v drogerii nebo v kvetinarstvi atd a pouzit tu. Preju vam hodne zdaru a at vam jde prace od ruky!

      Vymazat
  10. Tak jsem dlouho odolávala, až dnes...úžasně jednoduché, a ta vůně! Rozhodně pokračuju! Děkuji za návod i inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  11. Mám hromadu bavlněných kapesníků, zkusím to z nich, díky za návod

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den, jak dlouho takový ubrousek vydrží a jestli a po jak dlouhé době se třeba dovoskovává?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Andělo, omlouvám se, že odpovídám s takovým zpožděním, ale tak to prostě někdy je.
      Ubrousek v dobré kondici vydrží docela dlouho, záleží na tom, k čemu se používá. Ubrousky, které dávám dětem do svačin a je potřeba je víceméně denně opláchnout od pomazánek atp., vypadají použitě už po několika týdnech, fungují ale vesele dál. Poprvé jsem je převoskovávala po pěti měsících, ty nejjetější jsem vyřadila. Ubrousky, ve kterých mám v lednici sýry, jsou i po půl roce víceméně jako nové. Lépe déle vypadají ty, na kterých je silnější vrstva vosku.

      Vymazat
  13. Zdravím a mám blbý dotaz - má být ten vosk na obou stranách látky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to náhodou není vůbec blbý dotaz :) Nanáší se jenom z jedné strany, vosk se při pečení rozpustí a proteče skrz látku, takže nakonec je navoskováno z obou stran :)

      Vymazat
  14. Děkuji. To strouhání vosku mi přišlo dost zdlouhavé, tak jsem ho rozpustila v hrnku ve vodní lázni, ubrousek natřela štětcem. Jelikož ten vosk při natírání dost rychle tuhne, tak jsem to pak strčila na chvíli do trouby, ono se to tak nějak sjednotilo a prosáklo.

    OdpovědětVymazat
  15. ahoj, moc se mi líbí Tvé nápady...
    prosím, jakou gramáž látky používáš? Kterou by jsi prosím doporučila...

    díky a spoustu inspirace
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj JItko, děkuju za milá slova. Ideální je gramáž kolem 120-140 g/m2. Tenčí neudrží dost vosku a hrubší jsou moc hrubé a nejsou pak pružné tak, jak je potřeba. Hodně zdaru při voskování přeju!

      Vymazat
  16. Dobrý den, včera jsem vyráběla ubrousky, no snad jsem už přišla na to, kolik vosku je ideální :-) Mám ale dotaz - když je v něm pak třeba zabalená sváča, strkáte ho rovnou do batohu nebo kabelky? Přijde mi, že je to takové manlavé, no prostě povoskované a jestli to něco nezapatlá. Ale zas by byla blbost to strkat do nějakého dalšího sáčku nebo pytlíku nebo tak. Děkuji za rady. Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý večer, Terko, ubrousek dávám rovnou do batohu do takové malé kapsy, kterou v něm mám. Pokud si svačinu dávám někam, kde sebou bude pohazovat, dávám si ji zabalenou v ubrousku ještě do šusťákového pytlíku, který jsem si ušila ze zbytku závěsu do koupelny :)

      Vymazat
  17. Dobrý den, včera jsem vyráběla ubrousky, no snad jsem už přišla na to, kolik vosku je ideální :-) Mám ale dotaz - když je v něm pak třeba zabalená sváča, strkáte ho rovnou do batohu nebo kabelky? Přijde mi, že je to takové manlavé, no prostě povoskované a jestli to něco nezapatlá. Ale zas by byla blbost to strkat do nějakého dalšího sáčku nebo pytlíku nebo tak. Děkuji za rady. Terka

    OdpovědětVymazat
  18. Dobrý den, mohla bych se prosím zeptat, odkud máte krásný vosk se včeličkami? Moc děkuji. Tereza.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Terezo, koupila jsem ho v Teršové na Jánošíkových dnech od moc sympatického slovenského včelaře.

      Vymazat
  19. Dobrý den,
    při voskování žehličkou i v troubě se mi na látce vždy udělaly černé fleky. Nevíte, prosím, čím by to mohlo být? Nalámala jsem plát vosku, který vykupuje Včelpo Praha od včelařů. Je světle žlutý a vypadá jako vosk, co se používá na rolované svíčky. Může to být tím voskem? Anebo příliš vysokou teplotou? Žádné zkušenosti s fleky při voskování jsem nikde nenašla..

    Za Vaši odpověď předem děkuji.
    Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, promiňtě pozdní odpověd, ale váš dotaz mi nějak utekl. Mohlo by to být přílišnou teplotou v troubě, nic jiného mě nenapadá, vosk z včelařské prodejny by měl být čistý a musí v tom být něco jiného.

      Vymazat
  20. Dobrý den,naoadlo mě zkusit navoskovat perlan,ale to by asi nešlo,ze? Dekuji

    OdpovědětVymazat
  21. Dobrý den, promiňte, že odpovídám tak pozdě, dlouho jsem tu nebyla. Já mám zkušenosti jenom s bavlnou, tak nevím, zkuste a klidně sem pro ostatní napište, jak jste dopadla :)

    OdpovědětVymazat
  22. Včera jsme s dcerou voskovaly poprvé. Vosk jsem rozpustila ve vodni lazni a pridala trochu lněného oleje. Na plech jsem dala pečící papír, na něj plátno a natírala jsem štětcem. Pak jsem dala na chvíli do trouby na 90 stupňů. Z prvního ubrousku se mi trochu drolil vosk. Asi ho bylo moc. Nakonec jsem už “zapečené ubrousky” přejela štetcem, poskládala, zatřihla roztřepené okraje a uložila do papírové krabičky. Zkusím zjednoho ušít taštičku na svačinky. Jsem zvědavá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! Jen pozor při tom šití, ať se vám vosk nedostane do toho mechanismu u spodního lůžka - já pytlíčky vždy nejprve ušiju a pak teprve voskuje. Ohledně drolení - některé oleje dělají ve vosku po zahřátí hrudky, nemohlo to být tím? Já jsem vyzkoušela různé druhy a nakonec mi nejlépe vyhovuje kokosový olej. Přeju hodně štěstí a užijte si to, moje holky voskování taky děsně baví! :)

      Vymazat
  23. Prosím, v jakém poměru "namíchat" vosk a kokosový olej? Děkuji.

    OdpovědětVymazat