pátek 25. listopadu 2016

DIY: Jak na sáčky ze záclon

Advent je oficiálně za dveřmi a řešit dárky veřejně už není tak úchylné, jako ještě před týdnem :) A protože jsem z komentářů pochopila, že se někteří z vás nechali inspirovat a chystají se nadělit známým sáčky na ovoce a zeleninu ze záclon, nafotila jsem vám, jak je šiju já. Kdyby někomu z vás nebylo jasné, na co že takové sáčky vlastně jsou, podívejte se sem.


Pokud máte doma starou záclonu, tenhle návod je přesně pro vás. Jestli nevíte, jak přesně je vaše záclona stará nebo má jinak nejasný původ, chytněte ji pevně uprostřed oběma rukama a vší silou škubněte. Vaše záclona bezpečně drží?  Klidně se do projektu pusťte. Jestli ovšem škubací test ukáže byť jen malé vady materiálu, ušetřete si práci a sežeňte si jinou záclonu. Vyzkoušela jsem různé druhy síťovin i záclonovin a ideální balanc mezi malou hmotností a pevností jsem našla třeba u metrážové záclonoviny z Ikey. 


Předností starých záclon je většinou jejich krásný vzor. Tyhle sáčky jsou ze záclon z chalupy, které zbyly po původních majitelích. Ne všechny prošly škubacím testem a ze všech oken vyšlo jenom na  6 sáčků. 


Druhou, obrovskou předností hotových záclon obecně je, že za nás už někdo udělal kus práce - nahoře i dole ušil lem, který nám poslouží jako tunýlek na provléknutí šňůrky. A úspora času a práce se vždycky počítá. 


Škubací test máme za sebou, teď už potřebujeme jenom nůžky, špendlíky a šicí stroj. Nejprve ze záclony odpáráme zdrhovací proužek, do kterého se zavěšují žabky. 


Hezky pěkně opatrně, abychom záclonu neporušili a aby tunel zůstal v původním stavu. Může se stát, že tunýlek je ušitý jen v ruce, v tom případě doporučuju prošít lem (případně oba lemy) na šicím stroji.


Záclonu přeložíme na třetiny na výšku, čímž získáme tři pruhy,  dva s tunelem (horní a dolní lem záclony) a střední pruh. Moje záclona měla 120 x 145 cm, takže jsem získala tři 40 centimentové pruhy. Ty jsem přeložila na polovinu a znovu rozstřihla. Získala jsem 6 dílů vysokých 40 a širokých cca 72,5 centimetrů.


Díly jsem oddělila od sebe a každý z něj opět přeložila na polovinu - tady pěkně vidíte tři z nich - 2 s tunýlkem a jeden bez, které už stačí jenom sešít.


Otevřené kraje jsem dvakrát založila a pořádně sešpendlila. U dílu ze středu záclony, který nemá tunýlek, špendlím a sešívám po celé délce, u dílů s tunýlkem nechám lem s tunýlkem nesešitý, pouze ho začistím nebo zapošiju, pokud se páře nebo mi přijde, že by potřeboval zpevnit. 


Sáčky jsem pevně prošila zik zakem.


Sáčky ze středního dílu jsem prohlásila za hotové a odložila stranou, do zbylých ještě zbývalo navléknout provázek.


Můžete použít kus vlny nebo třeba režnou šňůrku jako já. 


Stará dobrá metoda se zavíracím špendlíkem nezklame a navíc je docela fotogenická, no ne? :)


A je hotovo. Na světě je 6 sáčků na ovoce a zeleninu, 4 se zdrhovadlem a 2 volné. 


Přeju vám hezký víkend a jestli se pustíte do šití podle mého postupu a budete mít takovou radost z výsledku, že se budete chtít podělit, klidně mi pošlete fotku, jsem totiž děsně zvědavá.

3 komentáře:

  1. Škubací test, to mě nenapadlo udělat. Zatím jsem šila pytlíky ze zbytku po ustřihnutí záclony z IKEA (nikdy nevím, jak to skloňovat). Nejdřív jsem ji zkoušela šít na klasickém stroji, ale je pružná až moc, tak musel zasáhnout overlock. I ten musel záclonu sešít na dvakrát. Ale pytlíky jsou super, šňůrku jsem ani nenavlékala, vždycky pytlík nahoře zauzluji a je to. A ten pocit, že si nemusím brát igelitové sáčky - k nezaplacení :) Záclony je dost, takže vánoční dárek je vymyšlen - obdaruji rodinu :) Děkuji, díky Vám jsem se do toho pustila.
    PS: zjistila, jsem, že v záclonových pytlících mi zelenina v lednici nevadne ani neplesniví.

    OdpovědětVymazat
  2. Skubaci test je fajn vec..nicmene damy, sit to v ruce i s tunylkem je pekne o nervy :D ale mam to za sebou, tak ted uz jen vyprat a vyzkouset ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Našla jsem váš komentář až dneska se zpožděním a rozesmála jsem se na celé kolo. Když už jste se s tím mořila v ruce, ještě že jste ten škubací test udělala, jinak tolik práce nazmar, to by naštvalo :)

    OdpovědětVymazat