pondělí 24. srpna 2020

Voskovaný ubrousek - koupit, nebo vyrobit doma?

Na otázku, jestli si ubrousek koupit nebo navoskovat doma, je překvapivá odpověď: Obojí! Většinou to chodí tak, že si první ubrousek koupíte nebo ho dostanete jako, a buď se vám neosvědčí, takže nic, anebo  záhy zjistíte, že je skvělý, že jich budete potřebovat víc, a začnete koketovat s myšlenkou, že si je doma navoskujete sami. 

Sama jsem plátno začala voskovat před 5 lety a musím říct, že jsem dodnes žádný lepší obal na namazaný chleba, čerstvé pečivo a nakrojenou zeleninu v lednici nenašla, a to jsem teda vyzkoušela kde co.



Investovat do shánění propriet a kontaminovat si kuchyni voskem se vyplatí opravdu jen tehdy, pokud víte, že vám ubrousky vyhovují a že je budete rádi používat, nebo pokud jste diy maniaci, kteří si potřebují všechno vyzkoušet ať se děje, co se děje, což naprosto chápu, protože to v sobě mám taky. Nechci sýčkovat, ale píšu to sem hlavně proto, že voskování je lepkavá a špinavá práce a jestli si nasyslíte látku a vosk, které vám pak budou dalších 10 let strašit někde ve skříni, je rozhodně lepší si pár ubrousků koupit a ubrouskový park jednou za pár let obnovovat. 



Jak při nákupu správně vybrat


Ať už vyrobit nebo koupit, vzor vás bude zajímat vždycky. Nabídka voskovaných ubrousků na trhu zažívá boom a my už zdaleka nejsme jediní výrobci, což je super. Při výběru ubrousků hraje hlavní roli dyzajn a nabídka motivů je díky rozličnosti výrobců přepestrá. Já vím, že ty světlounké ubrousky jsou tak něžné a hezké, ale dejte na mě a vybírejte si vždy takové vzory, které odpovídají barevnému složení vašeho průměrného jídelníčku. Syté a tmavší odstíny se zaslouží o to, že nedojde k barevným změnám a vy budete svůj ubrousek dlouho rádi používat. 


O tom, jaký je rozdíl mezi ubrousky s pouhým včelím voskem, nebo i s pryskyřicí a olejem, bude příští týden samostatný článek, při první koupi bych ale určitě sáhla po brousku s pryskyřicí, protože ten vydrží podstatně, podstatně déle. 



Voskování doma - co je potřeba vědět dopředu


Pořád je vás ale hodně, kteří to doma zkoušíte, a dotazů na voskování ubrousků, na směs vosku s pryskyřicí a zejména na pryskyřici samotnou se mi v mejlu a na instagramu objevuje tolik, že jsem se rozhodla připravit pro vás rovnou několik článků, které by vám mohly pomoct. Vycházím v nich z vašich konkrétních dotazů: kde pryskyřici kupuju, jak ji zpracovávám, jestli je certifikovaná pro styk s potravinami, jak ji s voskem správně namíchat a jestli si ji může člověk nasbírat sám v přírodě atd.

Příští týden seriál začne článkem Proč k vosku přidávat pryskyřici? 


Vosk na zkoušku nebo na převoskování staršího ubrousku stejně jako pryskyřici pro domácí experimentování najdete na našem Fleru. Jde o stejné suroviny, se kterými momentálně s tatínkem pracujeme i my, takže by i u vás měly vést ke stejnému výsledku.


Jestli vás téma zajímá, doporučuju vám sledovat můj instagram @voskovane_ubrousky, kde se voskování věnuju částečně soustavně a částečně nárazově, zkrátka, jak mi čas dovolí. Zatím se mějte a voskování 3x nazdar.







Žádné komentáře:

Okomentovat