pondělí 14. listopadu 2016

Adventní kalendáře

Čas plyne, Lea roste a je jasné, že o těchhle vánocích už pro ni musí být všechno na stejně vysoké úrovni jako pro všechny ostatní. Pro mě to znamenalo hlavně někde splašit třetí adventní kalendář.


Kalendáře jsem dětem vyrobila před 6 lety, když byla Kika stejně stará, jako je Lea teď. Byl jsem tehdy doma se dvěma malýma dětma zcela opuštěná v daleké chmurné cizině a chtěla k nám do bytu  nějak přitáhnout vánoční atmosféru.  


Tehdy jsem neměla úplně jasno v konceptu adventu, za mých mladých let totiž adventní kalendář vždycky donesl Mikuláš 5.12. a my jsme pak s bratrem vyžrali prvních pět okýnek najednou, což mi přišlo prostě super! Dětem jsem tedy vyrobila kalendáře, které začínaly až pětkou, a kalendář nám taky nosil Mikuláš. 


Pak ale děti začaly chodit do školky a vysvětlily mi, že to mám CELÉ BLBĚ. Adventní kalendář začíná 1. prosince ať se děje co se děje, a Mikuláš na něj vůbec nesahá, Mikuláš dává pacholátkům proviant do holinky, kterou si způsobné děti nachystají 5. prosince přes den za dveře.


Řekla jsem jim, že by se toho těm dětem mělo dávat nějak hodně a taky, že do těch ušmudlaných, v prosinci většinou notně zablácených sněhulí by mohlo dát něco tak akorát prase a ne Mikuláš, a víceméně až do letoška jsme to dělali tak, jak jsem to vymyslela já. Mikuláš dětem 5.12. narval do adventních kalendářů tu bramboru, tu oříšek, tu čokinu, a koneckonců i za těmi dveřmi v holince se vždycky něco našlo, protože u nás v domě bydlí spousta velice hodných lidí, kteří mají rádi děti, a kteří zřejmě chtějí, aby si naše děti od mala osvojovaly místní tradice.


S Leuškou se teď naskytla možnost udělat to jednou pro vždy po německu dobře, tak jak si přejí její sourozenci. Ušila jsem další čtvercový základ se šňůrkama k zavěšení a koupila 3 sady 24 očíslovaných kolíčků.  Protože jsme na cestě k zero waste, chtělo to nějaké trvanlivé, nejlépě věčné řešení,  a proto jsem sáhla po koupených betelných číslicích, přestože levnější by asi bylo napsat je na kousky karonu. Otázkou zůstalo, co že do těch kolíčků připneme. Původně jsme v kalendářích měli filcové kornoutky, ty byly ale hrozně vachrlaté, obsah z nich vypadával a špatně se skladovaly. Nabízely se látkové sáčky,  do jejichž výroby se mi nechtělo, protože tři děti rovná se 72 sáčků, ale Kristinka s Andrejem řekli, že mi pomůžou, a fakt mi pomohli! Vyhrabali jsme všechny vánoční a téměř vánoční látky, co se u mě v dílně za ty roky nastřádaly, koupili 30 metrů ozdobných šňůrek a dali se do práce. 


Vánoční látkou jsme prohlásili i indonéskou voskovanou batiku, kterou jsem kdysi dostala jako odměnu za ušitou zakázku, přesto nám ale pochybělo a na posledním kalendáři ještě 7 kolíčků zeje prázdnotou. 


Taky si nejsem tak úplně jistá, co bych do nich měla dát, abychom se vyhnuli generování odpadků. Sondovala jsem mezi sousedy a každý to dělá jinak. Někdo dává každý den do kalendáře kus stavebnice, někdo koupí na každý den hračku, někdo dává výhradně sladkosti, někdo mixuje všechno dokupy. Vzhledem k tomu, že úplně každý, kdo se dětem snaží nedávat sladkosti, se rozpovídal o tom, jaký je adventní kalendář pruda, se na věcné dary vykašlu a vsadím na dobroty, které budu vybírat podle kritéria recyklovatelný obal. 


Budeme letos kalendáře muset pověsit někam hodně vysoko, aby Leuška v nestřežené chvíli nesnědla všechno všem najednou :)


Tady jsou naši tři téměř kompletní krasavci.


A co vy? Děláte dětem taky adventní kalendáře? A co do nich dáváte?


Za vaše tipy budu jako vždy opravdu vděčná.

6 komentářů:

  1. MOc hezké, taky se na něj chystám, snad to stihnu. Moc hezké tipy na aktivity do adventního kalendáře má lucieliving, myslím, že se inspiruji. Asi bych vystřídala sladkosti s kostkami lebo, možná rozebrat nějakou menší stavebnici, ať si ji Míša postupně poskládá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip. Luciin blog vubec neznam jdu se tam hned kouknout!

      Vymazat
  2. My s manželem milujeme adventní kalendáře a každý rok jeden z nás vyrobí tomu druhému :-) dáváme si tam všechno možné, sladkosti, slanosti, čaje, věci (hrneček, ponožky, pastelky, lístky do kina...) i malé zážitky typu "dnes tě zvu na kafe" nebo "pojedeme na výlet" a i když se na mě každý dívá jak na blázna ("Cože? Ty vyrábíš adventní kalendář někomu, komu už bylo 30?!"), musím říct, že je to fantastické a dost podstatně mi to zpříjemňuje adventní čas. V některých věcech vůbec není špatné zůstat dítětem :-)
    Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máte určitě báječného manžela a on báječnou ženu! Zůstat trochu dítětem se rozhodně vyplatí :)

      Vymazat
  3. Dětem jsem ušila adventní kapsáře. Hned na začátku adventu obvykle obdrží nový zubní kartáček s pastou, aby zuby ten nápor sladkého po nadcházející čas vydržely bez úhony. Někomu se to možná zdá uhozené, ale mé děti se i na tyto dárky těší a mají z nich radost. Pak následují nějaké ty sladkosti, občas vystřídané extra velkým ořechem, sadou ponožek, novým spodním prádlem, psacími potřebami, sáčkem vánočního čaje... Pro nejmladší jsem měla loni v kapsáři postupně knížečky od Ivy Pecháčkové http://knihy.cpress.cz/adventni-kalendar.html, ve 2,5 letech ještě nemlsala. Letos budou knížečky opět, ale už přidáme asi i občas nějakou tu sladkost. Pamatuju na sebe, mamka nám udělala pytlíčky a zavěsila je na ramínko, těšila jsem se na ně i jako velká. Jeden rok dostala jen sestra, jakože já už jsem na to "velká" a dost mě to mrzelo, takže dětem budu kapsáře asi chystat také hodně dlouho. Možná není ani tak důležité co v nich je, ale že jsou, že se můžeme každý den těšit na malé překvapení (ráno nám to docela pomáhá v rychlejším vstávání a vypravení, protože kaspář se může vybrakovat až po snídani, vyčištěných zubech a vůbec všech ranních povinnostech před odchodem do školských zařízení).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je krasný příběh, je vidět, že to děláte s opravdovou radostí a láskou :) A díky za tipy, spodní prádlo a ponožky určite naše holky ocení, navíc to jsou praktické věci, které opravdu potřebujou, takže mě nebude pálit svědomí, že jsou pořídila něco neužitečného!

      Vymazat