středa 19. října 2016

DIY: Voskování: Kapsičky na oříšky


Nějak s tím voskováním nemůžu přestat. Respektive, právě jsem s ním na moment přestala, protože mi došel vosk a sehnat včelí vosk za rozumnou cenu v Německu je docela záhul, ale dokud jsem vosk ještě měla, vymyslela jsem si další voskovací projekt, abych vyzkoušela voskování směsí vosku a parafinu.


Trošku jsem se inspirovala tím, co dělá Magda v Mags Bags - chtěla jsem vyrobit něco, co nahradí igelitové sáčky a kousky alobalu, do kterých balím dětem do svačin domáci müsli tyčinky, oříšky, rozinky a občasnou sladkůstku, a co bude navoskované včelím voskem. 


Chtěla jsem něco opravdu malého, co si strčím do kapsy, když půjdu s Leuškou na hřiště a z čeho si budu uzobávat i já. Nechtěla jsem zapínání, ale zároveň bych byla nerada, kdyby se obsah vysypával.


Poradila jsem se s Pinteresem a zvolila čtvercovou kapsu s pevným překlopem. Moje je 15 x 15 cm. 


Je velká tak akorát na dvě tyčinky, hrst oříšků nebo gumových medvídků. 


Včelí vosk jsem měla ještě ze Slovenska, jako druhou přísadu jsem použila okrojky z parafinové svíčky, která teď mimochodem mnohem lépe hoří :)  


Nakrájela jsem obojího po šálku, směs roztopila ve vodní lázni a na látku nanášela štětcem.
Směs je mnohem hustší než emulze s terpentýnem a olejem, takže se člověk musí soustředit na to, aby vosku nedal moc. Když se to přežene, voskovaný předmět totálně ztuhne, což se určitě někdy hodí, ne ale u věcí, u kterých se vyžaduje jistá pružnost.  První dvě kapsičky jsem navoskovala tak důkladně, že už klopu nikdy neotevřu :)


S fénem jsme si příliš nesedli, a tak jsem kapsičky šoupla do trouby s tím, že když to nepůjde, půjdeme holt fénovat.


To naštěstí nebylo potřeba, protože vosk se v troubě krásně rozpustil a docela rovnoměrně se do vpil do svrchní vrstvy i do podšívky. 


Dělala jsem si trochu starosti s tím, aby dobrůtky nechytaly voskovou chuť nebo nevlhly, ale nic z toho se neděje. Nechala jsem medvědy i oříšky v pytlíčkách týden a byla jsem překvapená, že vůbec nezměnili chuť ani konzistenci. 


Jediný problém je v tom, že po navoskování se trošku hůř otvírají a zavírají, takže pokud nemusím, nechám kapsičky otevřené. Jestli se pustíte do něčeho podobného, poradila bych vám neudělat překlop 8 centimetrový, ale třeba jen 4, anebo ho vůbec nevšít do švu a nechat volně. Vosk zajistí, že se po přiklopení nebude samovolně otevírat.


Kdybych měla srovnat tři voskovací metody, které jsem zatím vyzkoušela, dopadlo by to asi takhle: 

Každá má něco do sebe a je vhodná pro něco jiného.
Metoda s voskem a parafínem, o které je tento příspěvek, je snadná, dostupná a zdaleka nejlevnější a pokud si chcete navoskovat něco většího, třeba nákupní tašku nebo koš na zeleninu, zvolte bych právě ji. Dobře zpevňuje, není cítit a lehce se s ní pracuje.
Čistý včelí vosk se dobře hodí na ubrousky, kapsičky a další drobné předměty, které budou v přímém styku s potravinami. 
Emulze s olejem a terpentýnem je zážitek pro náročnější a hodí se zejména pro údržbové projekty, jako je voskování nábytku, impregnace obuvi nebo oblečení. 

Nastudovala jsem si, že plátno lze před / při voskování jemně ošetřit lněným nebo jojobovým olejem, aby ubrousky byly pružnější. Někteří voskovací entuziasti plátno ve voskové lázni přímou koupou a já mám touhu to všechno zkusit.  Až seženu vosk a trochu času, podniknu další experimenty a podám krátké hlášení. 

4 komentáře:

  1. Asi nutně takové pytlíčky potřebuji .. jde někde/nějak koupit? :)
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. už jsem si odpověděla, jsem slepá! :D

      Vymazat
    2. už jsem si odpověděla, jsem slepá! :D

      Vymazat
    3. Dobrý den, jasně, u mě :) Napište mi prosím e-mail na bagme@bagme.net a já vám pošlu, co a jak :)

      Vymazat